divendres, 12 de febrer de 2016

Missatge de la directora general de la UNESCO, Irina Bokova, amb motiu del Dia Internacional de la Llengua Materna, 21 de febrer de 2016


El tema del Dia Internacional de la Llengua Materna de 2016 és "Educació de qualitat, llengua (llengües) d'instrucció i resultats de l'aprenentatge". 

Aquest tema posa en relleu la importància de les llengües maternes per a l’educació de qualitat i la diversitat lingüística a l'hora d'avançar en l’aplicació de la nova Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. 

En l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4, l'Agenda 2030 se centra en l’educació de qualitat i l'aprenentatge permanent per a tots perquè cada dona i cada home puguin adquirir les aptituds, els coneixements i els valors necessaris per arribar a ser tot el que desitgen i participar plenament en la societat. Això és especialment important per a les nenes i les dones, així com també per a les minories, els pobles indígenes i les poblacions rurals. D’aquesta manera es reflecteix en el Marc d'Acció Educació 2030 de la UNESCO un full de ruta per a l'aplicació de l'Agenda 2030 en què es fomenta el ple respecte cap a l'ús de la llengua materna en l'ensenyament i l'aprenentatge, i la promoció i preservació de la diversitat lingüística.

 El plurilingüisme és essencial per a la consecució d'aquests objectius i per a l'assoliment de l'Agenda 2030 en el seu conjunt, tant pel que fa al creixement, l'ocupació i la salut com al consum i la producció sostenibles i el canvi climàtic. La UNESCO atorga la mateixa importància a la promoció de la diversitat lingüística a Internet, donant suport als continguts locals pertinents i fomentant l'adquisició de competències bàsiques en matèria d'informació i mitjans de comunicació. A través del projecte Sistemes de Coneixement Locals i Indígenes, la UNESCO destaca la importància de les llengües maternes i locals com a mitjans per salvaguardar i compartir les cultures i els coneixements indígenes, que són grans pous de ciència.

 L'ús de les llengües maternes en el marc d'un enfocament plurilingüe és un component essencial de l'educació de qualitat, que és la base per apoderar les dones i els homes, i les seves societats . Hem de reconèixer i promoure aquest potencial per a no deixar ningú endarrerit i per construir un futur més just i sostenible per a tothom

Irina Bokova

la traducció al català l'hem feta a partir de la versió oficial de la UNESCO

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada