dijous, 18 d’agost del 2016

Com podem fer un poema visual?


Què és un poema visual?

Joan Brossa (Barcelona el 1919-1998) va ser un poeta i dramaturg molt interessat per la màgia del llenguatge, pels jocs de paraules i per la seva capaci­tat simbòlica. Com a poeta aspirava a crear “coses que facin pensar la gent”. Però en un moment de la seva carrera Brossa va sentir la necessitat de simplificar la poesia en uns pocs elements. Així, el 1941, van sorgir els primers poemes visuals. En paraules del mateix Brossa:
“El poeta aprecia coses que els altres no veuen, no capten, perquè no tenen unes antenes tan fines. La poesia és a tot arreu i enlloc, s’ha de saber prendre-la al vol. Aquí és on radica la diferència entre un poeta i el que no ho és. La poesia visual no és dibuix ni pintura, és un servei a la comunicació. Sempre m’he sentit més estimulat per la pintura que per la literatura i sobretot per la de Miró. Jo treballo de manera semblant a ell, ambdós valorem el fet de donar el màxim amb el mínim. La novel×la és producte d’una altra època en què la gent disposava de molt temps. La poesia i el teatre són les arts del nostre temps, són intenses i ràpides, com també ho és el cinema.”
Els poemes visuals són una barreja de llenguatge verbal i visual. Utilitzen lletres del llenguatge verbal, però el que és important en elles no és la seva lectura en veu alta sinó la seva visió per part de l’espectador. Així és important la situació en el paper, la manipulació (lletres tren­ca­des, mogudes, inclinades…), el joc amb grandàries dife­rents, l’ordre de lectura (d’esquerra a dreta, de dalt a baix) i la combinació amb altres imatges.
Com podem fer un poema visual?
Mira’t aquesta presentació per tenir clars els quatre passos importants per fer un bon poema visual.
Exercici
Fes un poema visual, seguint els següents passos:
1. Tria el tema del poema i selecciona una o dues paraules.
Pots triar algun dels següents temes o proposar-ne un, però que tingui un contingut cívic i social. Temes:
-Medi ambient: contaminació, canvi climàtic, reciclatge…
-Crisi econòmica: atur, abús bancari, hipoteques, desnonaments, desequilibri econòmic…
-Violència de gènere, masclisme…
Suposem que volem fer un poema visual sobre el tema del sexisme o la violència de gènere. En aquest cas podríem triar paraules com  les següents: Home, Dona, Sexisme, Violència, Masclisme, Desigualtat, Maltractaments…
2. Tria la tipografia més adequada per a cada paraula
Cada tipografia transmet unes connotacions diferents, per això és important que fem una tria ajustada al significat que volem transmetre.
p-visual-07
1. La tipografia clàssica comunica idees com ara: antiguitat, seriositat, elegància…
2. La tipografia de pal comunica idees com ara: confiança, modernitat, artificialitat, neutralitat, funcionalitat…
3. La tipografia manuscrita comunica idees com ara: humanitat, naturalesa, artesania, alegria, tranquil·litat…
4. Les tipografies de fantasia tenen moltes connotacions que depenen de l’estil triat, en aquest cas tenen caràcter infantil, divertit, informal, poc seriós…
5. La tipografia gòtica té clarament unes connotacions medievals, també relacionades amb Alemanya, la cervesa…
3. Tria la mida de les lletres, la seva posició, la seva transformació…
Podem escriure les paraules en majúscules o minúscules, podem fer-les massisses o buides; cursives o rectes, primes o en negreta…
Podem deformar-les, trencar alguna lletra, esborrar-ne un tros.
Triem la mida de cada paraula, podem combinar mides diferents dins de la mateixa paraula.
Pensem en la posició de cada lletra i de cada paraula. Les lletres poden seguir direccions diferents sense trencar massa l’ordre habitual de lectura: d’esquerra a dreta i de dalt a baix.

4. Decideix la combinació amb més significat
Experimenta combinacions diferents i pensa en el significat que transmeten.
Tria aquella combinació que sigui més simple, original i que tingui un significat força clar en relació amb el tema que havíem triat.
Però en el resultat final és bo que el missatge no sigui del tot evident i faci pensar una mica, d’aquesta manera el missatge arriba amb més sorpresa i resulta més atractiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada