dimecres, 24 d’abril del 2019

Premi Cervantes para Ida Vitale



 Ida Vitale ahir es va convertir en la cinquena dona a rebre el guardó i el segon autor uruguaià, després de Juan Carlos Onetti (1980), company de filiació poètica de la pròpia Vitale: la Generació de 1945.
Va confessar Vitale que, malgrat el seu escepticisme, manté certa confiança infantil a les coincidències. Aquests dies, mentre el discurs rondava pel seu cap, va escoltar en dues ocasions per casualitat Pompa i circumstància,d'Elgar, la pertinència avui hauria quedat fora de dubte. També que l'reordenar la seva biblioteca a Montevideo va descobrir una inclinació a prova de mudances i exilis per El Quixot, les edicions repetides l'acompanyen encara que escassegi l'espai. Un llibre en què ha dipositat, com un pensament màgic, la capacitat "de precipitar cap a mi la bona voluntat de l'atzar".
El Quixot va arribar a la vida de la nena Ida Vitale mitjançant les rajoles d'una pileta que reproduïa molins i genets i on bevia aigua al pati del seu col·legi.Davant acadèmics i altres popes de la llengua, ha confessat que encara avui prefereix la versió il·lustrada que li van regalar a l'adolescència als vuit volums dels Clàssics Castellans. Després va fer lectures tardanes i parcials, sovint amb la intenció de trobar ' "una aprofitable aplicació a un tema important en aquest moment per a mi, a la recerca d'alguna il·luminació necessària o per recordar amb molta precisió la felicitat de la meva primera trobada amb aquelles pàgines" .
Tota l'admiració pel "meravellós món cervantí" va culminar, però, en una dissensió que dóna compte de la humilitat de la poeta: "Amb tot el que les afirmacions del Quixot, prudent i encara savi, em reclamen d'acatament, per acabar he de disculpar una afirmació que com a seva, podria ser acceptada sense més: 'que no hi ha poeta que no sigui arrogant i pensi de si que és el major poeta del món'. No és el meu cas, puc assegurar-ho ".
La poeta es va aturar especialment sobre les influències de la seva infantesa, ja fossin llibres, familiars o professores. En aquells dies de la infància en els quals devorava obres com Els tres mosqueters li van demanar que llegís el poema Cim,de Gabriela Mistral: "L'hora de la tarda, / la que posa la seva sang a les muntanyes". El ministre de Cultura, José Guirao, ha recordat aquest matí aquesta pedra fundacional de la seva vocació: "No arriba a entendre-ho [el poema]. No obstant això, aquest suposat 'error pedagògic' al seu torn li imposa un misteri. Es tracta del misteri de la veritable poesia que en el seu desxiframent mai queda del tot revelada en plantejar altres misteris continuats ".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada